Чат с разработчиками 2008.12.11

Материал из Энциклопедия EverQuest II
Перейти к: навигация, поиск

Чат с разработчиками - 11 декабря 2008г.

Приветствия

  • Calthine: Всем добро пожаловать в чат разработчиков EQ2 на Аллаказаме[1]!
  • Kirstie: Всем привет! Я - Дженнифер Джерал, aka Kirstie - продюсер EQII.
  • Ilucide: Всем привет! Я - Ноэл Уоллинг, aka Ilucide - ведущий контент-дизайнер EverQuest II.
  • Rothgar: Здравствуйте, я Грег Спенс aka Rothgar, ведущий программист on EQII
  • Domino: Я - Эмили "Domino" Тэйлор, в основном занимаюсь дизайном крафта, поставками печенья и тортов и вякой-всячины
  • Kaitheel: Приветы! Я - Натан МакКолл, aka Kaitheel. Главный по игровым событиям и квестам.
  • Fyreflyte: Прикольно себя тут ощущаю. Джейсон Уорнер, дизайнер предметов EQII
  • Aeralik: Привет, я - Крис "Aeralik" Козак и что-то среднее между программистом и дизайнером
  • Calthine: Со стороны Аллаказама сегодня здесь присутствуют Bludwyng, ведущий чата, Draknorr, модератор EQ2-FFA и Spyderbite. Что-то у меня начинается паника - Bludwyng, тебе слово!

Вопросы-ответы

(Обсуждения вопросов, не относящихся к теме, исключены из стенограммы)

Bludwyng: ОК, давайте приступим к первому вопросу...

  • (Q)Rivers of Venekor: Как игрок, ответственный в гильдии за учет ресурсов, хранящихся на складе предметов сбора, я бы хотел видеть отчет, похожий на тот, что реализован для Банка Гильдии. Сейчас нет способа определить, кто забрал ресурсы со склада и кто их там размещал. Будет ли это добавлено в игру?
(A)Rothgar: Это - один из моментов, о которых мы думали в период разработки, но решили не включать в игру из-за слишком большого количества времени, которое потребовалось бы для реализации. Возможно, мы к этому вернемся, но пока предпочитаем использовать рабочие часы на улучшение системы разрешений (доступов) для домов и залов гильдий, что позволит лучше контролировать некоторые моменты. Когда система разрешений будет реализована, возможно, отчет по движению ресурсов не будет являться таким необходимым.
  • (Q)Anon: Будут ли в игре летние игровые события в 2009году??
(A)Kaitheel: Мы очень надеемся на это, но пока слишком рано еще что-то обещать.
  • (Q)Diknak of Butcherblock: Уже упоминалось, что проект по реализации в игре собственного дизайна брони был закрыт. Есть ли каки-то альтернативные планы? Если да, то когда они будут добавлены в игру?
(A)Kirstie: На самом деле целью проекта было дать возможность разработчикам создавать предметы экипировки быстрее, чем сейчас, и технология, которую мы попытались использовать, к сожалению не сработала. Очень жаль, что информация об этом была озвучена до того, как мы поняли что идея не реализуема. С другой стороны, дизайнеры сейчас стали уделять больше времени разработке предметов экипировки. Все новые вещи будут вводиться в игру в течение года.
  • (Q)Fendy: Недавно поменялась система расчета критичных ударов рукопашного боя по аналогии с системой кастования заклинаний, дающих увеличение повреждений, наносимых в рукопашном бою. Особенно это коснулось классов с высоким уровнем CA повреждений, например ассасинов. Можно ли узнать подробности изменений? Было ли у разработчиков ощущение, что для рукопашного боя необходимы дополнительные улучшения?
(A)Aeralik: Честно говоря, это был давнишний баг, который было очень трудно найти. Изменения в системе критичных ударов вынесли проблему на первый план и сейчас она решена. Изменения внесли, скорее, не из-за баланса, а для того, чтобы система рукопашного и дистанционного боев работала аналогично.
  • (Q)Varshik: Некоторы из легких инстансов TSO на самом деле довольно трудные. Я понимаю, что это было сделано специально для данного дополнения, но есть ли планы уменьшить сложность зон?
(A)Ilucide: Сложность, это аспект, за которым мы пристально следим, и продолжаем вносить небольшие изменения в зависимости от получаемой информации от игроков. Скорее всего, не будет какого-то большого патча, делающего все зоны TSO легче, но изменения для большей играбельности будут время от времени появляться.
(A)Ilucide: Помимо сказанного, хотел упомянуть, что мы решили оставить достаточно большое количество сложного группового контента, расчитанного на группы игроков предпочитающих трудные задания, но не рейды.
  • (Q)SynterVenekor: Будут ли какие-нибудь изменения, касающиеся переноса ненависти у головорезов? Основная проблема, что перенос ненависти является проком (т.е. срабатывает случайным образом), а не постоянным качеством, и кроме этого, прок повреждений - это единственное умение разведчиков с ДОТ эффектом (т.е. действующее в течение определенного времени несколько раз). При использовании, ДОТ снимает гипноз головореза с монстра и в результате тот наносит меньше повреждений, чем ДД за счет времени ожидания последующего использования.
(A)Aeralik: Передача ненависти головореза - это часть изменений, которые произойдут в LU51. Обратите внимание на список изменений при тестировании LU51 в следующем месяце.
  • (Q)Anon: Будет ли в игре событие, посвященное Анашти Сул? Пасха бы очень подошла по времени.
(A)Kaitheel: Интересная идея! Приход весны для Анашти и всего Норрата! гыг.... пока таких однозначных планов нет.
  • (Q)Feldon: Очень многим понравилось, как была реализована идея задания Дом с привидениями и многие ждут новый инстанс в Изморозье, который был бы легкого или среднего уровня. Это дает возможность поиграть группам из 2-3 персонажей. Есть ли планы сделать некоторые инстансы TSO для дуо или трио игроков?
(A)Ilucide: В настоящий момент у нас нет планов по созданию "легких" инстансов TSO - задания расчитаны на 4-6 игроков. Скалирование уровня задания и мобов с уровнем игроков - это одно дело, но дополнительная разработка игровых скриптов, которые работали бы с меньшим числом персонажей - это не то, что мы можем с легкостью сейчас сделать.
  • (Q)Diknak of Butcherblock: Сможем ли мы когда-нибудь увидеть, что находится внутри башни Курна (Kurn's tower)?
(A)Ilucide: Да, но не могу сказать точно, когда это случится. Это место мы так и не смогли открыть ни с установкой РоКа, ни в TSO. Но я надеюсь, что скоро все смогут увидеть что там сокрыто. =)
  • (Q)Deson: Существует ли Луклин[2] в планах разработчиков Eq2? Реально ли это сделать?
(A)Ilucide: Она же взорвалась! И кроме того, у гномов сейчас нет достаточно мощных ракет, чтобы попасть туда =(
(A)Kirstie: или бочек с порохом
(A)Domino: Я бы хотел упомянуть, что насладитсья видами Луклин можно и сейчас.... наслаждаясь видами кратеров по всему Норрату
  • (Q)Anon: Есть ли планы добавить в TSO рейды x 2?
(A)Ilucide: Да, конечно. Это не обязательно будет привязано к TSO - мы планируем добавить в игру достаточно хорошую долю x2 контента в недалеком будущем. Следите за обновлениями в оба - это будет часть большого обновления с новой x4 зоной, а так же рядом соло заданий в Лавасторме для игроков около 80го уровня.
(A)Ilucide: Timetravelling и Kander сейчас усиленно работают над x2 зоной, и поверьте, она получилась очень хорошо!
(A)Ilucide: (Дополнение: Domino ненавязчиво напоминает, что в грядущем обновлении у нее тоже припасены разные новинки для ремесленников.)
  • (Q)Jerath: A lot of the leather healing gear appears to be mostly for offensive-type priests (with heal proc on offensive spell). Are there any plans to alter or add more gear that proc's on heals?
(A)Fyreflyte: Due to the wide number of playstyles and AA specs available to priests, there is a much wider range of gear available to them than most other classes. The tradeoff is that finding the specific gear you want can be more difficult. From your question I gather that you are asking about items with procs similar to Overloaded Heal, and it's true that you'll find quite a few less of those in our newest zones. Healers developed a large dependencHealers developed a large dependency on AE heal procs during RoK, and we wanted to try to move away from that and put more emphasis back on the healers' actual spells.
(A)Fyreflyte: I have no plans to change the balance between offensive and defensive priest gear, as I think variability is one of the things that keeps the game fun, but there will certainly be new gear available on the shard merchants and in future zones that will be focused on improving healing (likely some with healing procs).
  • (Q)Jevv of Nektulos: Что делается для того, чтобы решить проблему вылета EQ2 из-за утечки памяти - будет ли добавлена в игру команда типа /flush, как в игре Вангард[3]? Там это было оптимальным решением проблем. Если бы в EQ2 можно было использовать ее хотя бы при перемещении в другую зону, может быть это значительно уменьшило бы число вылетов игры, связанных с использованием все большего и большего объема памяти.
(A)Rothgar: Я готов ответить на вопрос Jevv's :)
(A)Rothgar: EQII на самом деле сделана достаточно хорошо в плане управления ресурсами памятьи компьютера, и команда /flush вряд ли тут поможет. Проблема заключается в том, что во многих случаях просто требуется слишком много ресурсов, загружаемых одновременно. Мы активно работаем над проблемами вылета игры и использования памяти и некоторые планируемые изменения несомненно помогут.
  • (Q)Bludwyng: В настоящее время отключение набора опыта за выполнение заданий не отключает получение очков за сбор коллекций. Это игровой баг?
(A)Rothgar: Не знаю, является ли это техническим багом, т.к. это все-таки разные типы заданий.... но, наверное, логично чтобы набор опыта отключался и за коллекции.
(A)Rothgar: Мы обсудим этот момент и посмотрим, можно ли исправить ситуацию.
  • (Q)Anon: Лаги в зоне Антонии Бейл в Топях достаточно сильные. Есть ли планы уменьшить количество игроков в одной версии зоны, необходимое чтобы открылся вход в следующую копию этой зоны?
(A)Kirstie: С момента установки TSO мы уменьшили в два раза количество игроков, необходимое, чтобы открылась копия зоны в Топях. Тем не менее, мы продолжаем работать над решением проблем с лагами и внесем изменения в игру, как только убедимся что изменения работают правильно.
  • (Q)Bludwyng: Филактерия Мирагула: Реторта.... все последнее сражение ведет к двум факелам, которые необходимо использовать, чтобы сжечь 2-4 книги, страницы или свитки в течение 5и секунд, иначе все погибают. После взятия факелы не появляются вновь. Если игрок с факелом потерял связь с сервером или сбежал из зоны, не передав факел одному из оставшихся, то зона проиграна. Остается только выходить из инстанса... Это так и было задумано?
(A)Ilucide: Я поговорю с Kander'ом и мы посмотрим, можно ли что-то тут сделать. У меня есть пара идей, которые стоит попробовать. "Как сделали" не всегда совпадает с "Как задумано" :)
  • (Q)Anon: Все игровые события получаются отлично, но система знаков (например, знаки Е'си), когда нужно бесконечно повторять один и тот-же квест, чтобы заработать нужное количество наград, становится несколько..... повторяющейся. Были ли у кого-нибудь идеи, чтобы поменять систему?
(A)Kaitheel: Конечно. Честно говоря, мы даже не планировали использовать эту систему в [[Серия Изморозье|Изморозье], но по желаниям игроков с тестовых серверов, все-таки ее оставили. Первый раз она появилась в LU46, и использовалась как основная система наград в LU46,LU47 иLU49. Мы не вводили ее в игру для LU46 или для Ночей Мертвецов.
  • (Q)Anon: Currently most raids include 4 enchanters ( 4 illusionists or 3 illusionists and 1 coercer). Do the devs feel this is balanced or are they hoping to address this in some way? The same can also easily be said about bards desirability raiding.
(A)Aeralik: Raids can be done with any number of setups. The 4 enchanters and 4 bards is really the players min/maxing to come up with the optimal setup. It's not just enchanters or bards though, you see many raids running multiple brigands or favoring certain classes over others for their buffs or specific spells. Our goal is definitely to make all 24 classes desirable to a raid but at the end of the day players will set things up in ways they perceive will maximize their efficiency.
  • (Q)Vyrsha: Will we see any further dual/multi-core support soon?
(A)Rothgar: We're always looking for ways to get the most "bang for our buck" when it comes to performance enhancements. Currently we are working on other graphics-related enhancements that should hopefully increase client performance a good deal.
  • (Q)Diknak of Butcherblock: The only TSO instances that don't give void shards are zones that are in the void. How does that make sense lore wise? It would increase the desirability to complete those zones if there were at least a void chest in them. Are there any plans on adding missions/chests to these zones?
(A)Ilucide: In the future, we'll probably look at adding on missions to go into those zones.
  • (Q)Anon: With all the new crafting equipment it's possible to get your harvesting quite high. Is there a hard cap on harvesting skills?
(A)Ilucide: There isn't a hard cap per se, however, there are certainly points at which having more harvesting skill no longer benefits you.
  • (Q)Panix of Venekor: There are a lot of guilds collectively raiding together these days in an Alliance style format. When can we see a /alliance chat? I've seen it requested many times but I'm not sure its ever been addressed.
(A)Rothgar: Being able to form guild alliances is definitely a subject we've talked about and I think it would be a great addition to the game. Now with guild halls, creating the ability to form alliances has other benefits as well. We don't have anything currently planned but we will talk about it again internally and see if we can work out some details.
  • (Q)Anon: What other sort of items, if any, are being considered for purchase with Station Cash?
(A)Kirstie: We're working on providing real life posters of your character that you can purchase with Station Cash. I've seen some of the mock ups and they looked very cool.
  • (Q)Anon: Has any thought been given to allowing players to earn any kind AA via crafting (not tradeskill quests, actual item creation).
(A)Aeralik: Achievements currently enhance your ability to adventure. So the experience gains should come from something related to adventuring like questing, running your daily mission or killing creatures in dungeons.
  • (Q)Armmiller: what efforts are they making to balance raiders against pvp'ers?
(A)Aeralik: The newer pvp gear should make an effort to reduce the gap quite a bit. It has critical mitigation to reduce critical damage done to the player and most raiders have a high chance to critical.
(A)Aeralik: It also exceeds the base raid set in hitpoints and stats and has some similar item set effects. So in all, a player who wants to focus on pvp can get pretty close to the raider in base armors. The raider will have an advantage from jewelery and weapons but even then there are good items available to the non raider throughout the world.
  • (Q)Fendy: What classes are up to be addressed after Fighters?
(A)Aeralik: Once we are done with fighters, we will discuss and prioritize which classes get the next balance pass. I don't really have a definitive answer or timeframe for any particular class though.
  • (Q)Ivar: Theres a lot of confusion/misinformation out there about betraying on pvp servers. My main question is, can I betray freeport as an Inquisitor, ALIGN myself WITH Qeynos and still maintain Inquisitor status, getting their spells etc all the way to 80? I don't even want to play the guy right now without a clear answer. I'm totally new to eq2 and this whole betrayal business seems really cool, but most confusing.
(A)Aeralik: If you betray Freeport and go to Qeynos you finish up at the templar trainer and there will be an option to become an Inquisitor instead. You will still have your spells reset but you do in fact become a Qeynos Inquisitor.
  • (Q)Anon: Any chance of getting some kind of commission-type feature for Transmuting?
(A)Ilucide: We have no current plans for a Transmuting commission system, because it would remove the desire to have more than a very few number of Transmuters on a server.
  • (Q)Maladict: Are we likely to see a mini-content update this year with a story to save the Brokenskulls from the influence of the Shadows? will we then be able to gain faction with the Brokenskulls and, hopefully, discover Faction Missions and a faction merchant for them?
(A)Ilucide: We don't have any specific plans for following the Brokenskull storyline right now, but that's not to say that we won't in the future. Currently our focus is on a slightly different content update, the one I discussed lightly in a previous response.
  • (Q)KurtH: I was wondering if you could tell us what the point of losing all your masters was when you betray from one city to another. The reason I ask, is because some people have been building up master I's for years, and would rather cancel their account then swap cities and lose all of their masters. Would it be possible to make it so you only lose your spells/combat arts if you change classes..but if you stay the same class
(A)Ilucide: There are no plans right now to change the system. If you'd like to make the choice and betray, then that is, in fact, a choice. But allowing relatively free transfer between the two cities isn't something we're considering.
  • (Q)Gaktar: How about lag in T3 guild halls? Just moving from one side to another requires quite a long time to reload everything.
(A)Rothgar: The lag issues in guild halls are due to the large number of house items all using different resources that your computer must load in order to display them. There really aren't any major changes we can make here at the moment. One thing you can do to help the lag is to reuse the same items as much as possible to decrease the number of unique resources required.
  • (Q)nahhh: Any chance of a bag update? What i'm asking for is a list view instead of an icon view, for those icons that are the same, recipe scrolls they all blend together in icon view, i'd like a list of names instead of icons... does that make sence?
(A)Rothgar: We feel your pain too. As it is, players have tons of bag space and finding items can be difficult sometimes. We've been talking about options to make it easier but haven't decided on anything yet.
  • (Q)nahhh: I'm a "goodie" character, i'd like to buy a gorwyn house. Any chance of this changing? I read something about all classes being allowed in any town on the pvp servers.
(A)Ilucide: Gorowyn is aligned with the other evil cities - as such, you would need to become a citizen of Freeport, Neriak or Gorowyn itself. There isn't anything in the works that would change this, however we did recently open up the ability for players of any allied factions to buy houses in any cities allied with their own.
  • (Q)Bludwyng: What all is new this year in Frostfell?
(A)Kaitheel: There's so much new! House items to be crafted, slippery ice, collections, a frozen dungeon instance, a very pretty Frostfell tree quest given in each player city. And new rewards for the old quests that can be done again this year.
  • (Q)Felishanna: Currently, people are selling open and cleared instances to TSO zones for shards. Is this going to be addressed soon? Can you reassure us that how it is addressed wont harm normal mentored groups?
(A)Ilucide: We've been addressing these missions on a case-by-case basis, and expect to have the last of them addressed by the end of next week.
(A)Ilucide: And no, the changes will not harm normal mentored groups. =)
  • (Q)Savne: Is there any chance of being given more quest journal space?
(A)Ilucide: The original reason we had a 75 slot quest journal was hardware related, though not because of data storage. Zone performance suffered when too many people with too many quests were playing in the same space. Some of that can probably be addressed now, but the gameplay impact is such that even it's difficult to track which quests you're on even with 75 quests.
(A)Ilucide: So we don't have any plans to increase the size of the quest journal.
(A)Ilucide: But I wanted to give a little bit of insight as to why.
(A)Ilucide: It's also worth noting that EQII's quest journal is 3x the size of most other MMOs, and we keep around all of the old data for you so that you can go through and read about your past adventures. =)
  • (Q)Bardo: Question for Fyreflyte: There seems to be a lack of +crush gear in tso while there are lots of +pierce and +slash, any plans to add more +crush items soon?
(A)Fyreflyte: I'm reviewing some of the raid drops and will be adding some crush in there (probably soon). There should be a fair amount of +crush gear scattered throughout the single group instances, and I may provide some alternate options on some of the void shard gear for +crush as well. No timeframe on that, however.

Goodbyes

Bludwyng: We would like to thank all of you for attending our last DevChat of 2008. I hope you learned the answers to some of your questions, and I hope you liked the answers you got.

Bludwyng: And thank you to our devs for caring enough to be here.

Bludwyng: Happy Frostfell to you all.

Rothgar: Thanks for having us!

Bludwyng: You still make the best game out there.

Calthine:Happy Frostfell! Transcripts will be up Soon(tm)

Kiara <3's Vhalen and Jindrack Ilucide: Happy Holidays, folks!

Kirstie: Happy Frostfell, have a great holiday everyone.

Domino: Happy holidays all! =)

Bludwyng: Please, feel free to join us in #eq2-ffa for a mixer. Aeralik: Happy holidays everyone :)

Bludwyng: I am sure some of our devs will join us over there for a nightcap.

Ilucide waves Kaitheel: And a very merry Festivus to one and all!

FFA Chat

What follows is from the FFA room after the chat. Relevant QA and interesting dev statements have been picked form the general banter.

Poxx-Befallen: plans for appereance slots for weapons/offhands?

Rothgar: we're still kinda split on appearance slots for weapons Fyreflyte: Poxx: Nothing in the works atm. It's been under discussion a lot, but I don;t think a decision has been made either way. Rothgar: plus its not as easy as armor since your animations are tied to the weapons you're using. Savne: Are you guys planning on making any changes to do TSO gear patterns or are they going to stay as is?

Fyreflyte: Staying Fyreflyte: we have a lot of really cool new stuff being made though :D Poxx-Befallen: i know its not easy, but i mean, for example here is one thing: use forms, that you reshape your weapon into appereance of another item

Fyreflyte: There's no code support for aliasing appearances. Though oddly enough that topic came up in a conversation I had with one of our artists yesterday Poxx-Befallen: so should where should i send my ideas?

Fyreflyte: If any are item related you can start a post in the Items and Equipment Forum. or just PM me on the forums KurtH: how about capping dispersion gear so you can't ignore a 100,000 damage attack :)

Fyreflyte: I'm going to modify dispersion a bit to prevent the badness it's currently causing Fyreflyte: the big problem actually isnt dispersion. it's the VP effect that has 2 triggers and stacks with it Fyreflyte: between the two, mages can become almost invicinble Fyreflyte: I think the effect is called Displacement Fyreflyte: so basically someone can have 3 stoneskin triggers up at once Fyreflyte: and during those 3 hits they have a chance to trigger more triggers Fyreflyte: I'm going to fix it by disallowing it to proc while the effect is already up. also going to give Dispersion and Displacement the same spell slot so they don;t stack Poxx-Befallen: for warlock fabled set gear, is it intended to have absolution on 4 set AND on chest?

Fyreflyte: They're different bonuses to Absolution though, yes? Poxx-Befallen: i got a feeling you try to tell us to use absolution more Fyreflyte: Poxx: Hehe, wasn;t trying to tell anyone to use anything ;) Just trying to pick out useful spells that players would actually like upgraded Poxx-Befallen: whats drop ratio for dark hood of dealing?

Fyreflyte: Poxx: Low :D Poxx-Befallen: aparently Fyreflyte: and yeah, not upping the drop rate on that hat anytmime soon Savne: great :D Fyreflyte: The Umbral Exchange Merchant is there to swap out items that I changed in a patch so that GMs don;t have to do it Fyreflyte: I edited several shields that were priest-usable kite shields. Since making them bucklers will be undesirable to tanks, and making them non priest usable would screw the priests who took them, I made 2 versions and put in the merchant to allow players who had acquired them already to swap them out Fyreflyte: I will use him in the future as well if I change something and need to be able to reimburse players who have already acquired it Fyreflyte: And possibly for other things as well... secret things... Fyreflyte: I'm revamping the raid set gear somewhat. The cuffs may be changed Fyreflyte: haven't looked at caster gear just yet. still working on fighters and scouts Poxx-Befallen: as long as you dont take away the cast haste im happy :) Fyreflyte: O.o feldon30: So is it too early to start drooling for new void shard items? I don't want to run out of drool. :) feldon30: I know TSO is less than 1 month old Fyreflyte: There will be new ones in a few months ;) Poxx-Befallen: here's another crazy idea, instead of having to chose to have what race to show in what standard (normal/soga) why not have an option in details sayin show me as alternative or show me as normal, then remove the option in the game to select, that way the others see you as they want them to be seen

Fyreflyte: Poxx: The issue with showing soga or non models is that your computer has to load them into memory. If we allowed others to choose the way they were shown it would cause everyone to have to load twice as many models and textures. Poxx-Befallen: it would pretty much work the same way as showing cloak/helm/hood Fyreflyte: except that it would lag others who didn;t want to be lagged. mind you, we could put in an additional option to allow peope to view others as their settings were set Fyreflyte: but that would have to be an option on the end of the viewer. not on the end of the viewee feldon32: is there a Fabled revamp in the pipeline? T4 and T5?

Fyreflyte: fabled items? feldon32: we've had the treasured/legendary revamp of all items 1-69 feldon32: and the mastercrafted armor and weapon revamp from 1-60 Seliri: is feldon asking if fabled/legendary from 1-69 will be revamped? Seliri: cause that would be an excellent question Fyreflyte: Ah that... It's something I want to do, but at this point I honestly don;t know when I'm ever going to have time Fyreflyte: You know we lost the two other people on the team that did items. For most of TSO I was doing them all by myself Fyreflyte: I had a bunch of help right at the end when they finally realized that I wasn;t lying about having 3x too much work to complete it by myself ;) Fyreflyte: So it's still on my mind, and something I'd like to do, but I need time Fyreflyte: I have to get cracking on making a bunch of new gear for those already, and that's not even next expansion Fyreflyte: plus I'm still fixing/tuning a bunch of the gear from this expansion Fyreflyte: yeah I'm lookin forward to it also ;) I'm not a fan of large raids, but I'd love some 2 group stuff Fyreflyte: I put in some art requests for some really kickass appearances for the upcoming stuff. Will have to see if they have time to do it all Fyreflyte: New class helm for Conjurors that isn't a cloth sack! ftw... Seliri: even though you may have never heard of stacking particle effects being on a priority list, would you ever be interested in making them appear on such a priority list?

Fyreflyte: I can certainly bring it up Fyreflyte: I think the main reason it's never been done is that it causes lag for a lot of folks. But if there were a way to limit it in your personal options it might not be too bad Fyreflyte: I don;t know what that entails codewise though. we currently have 2 effect "slots" and I dunno what they'd have to change to increase that or display multiple effects per slot feldon32: ok item question.. City Relics purchasable with Status. any plans to revamp? speed up cast time? maybe make the ones that rez people NOT burn up if they are already rezzed by someone else? :)

Fyreflyte: I don;t have any plans for the city relics. which is not to say we won't ever look at them, but I have a lot of other pressing stuff to deal with for now (and like the next year ;)) Bludwyng: is warbear gonna scale any time soon?

Rothgar: scale up to the race size? Seliri: aye Rothgar: I beleive thats been fixed internally and will go out with the next GU Seliri: will the AA cap ever be removed on PvP servers?

Rothgar: Not sure on that oen. Rothgar: you mean the caps at each level? Seliri: on pvp servers, aye Seliri: if you could ask around or bring it up somewhere that'd be cool, but np if not =p Rothgar: I think thats there to keep the power level somewhat in check based on level. Since PvP combat is controlled by level. Seliri: with quest/disco XP now removable, people can quest and get tons of AAs Seliri: a lot of their efforts get squelched due to the cap, but understandable if it's to make the difficulty fair for casual players Rothgar: yeah, maybe it could use some tweaking.

Примечания

[1] Allakhazam.com [1] - один из основных западных ресурсов, посвященных он-лайн играм и в том числе Everquest II.
[2] Луклин (Luclin) - спутник планеты Норрат в оригинальной игре Everquest. Зона появилась в третьем дополнении The Shadows of Luclin (SoL) в декабре 2001г. В игре Everquest II вы можете выполнить задание Осколки Луклин :)
[3] Имеется в виду ММORG Vanguard. Saga of Heroes, права на которую Sony Online Entartainment приобретала в мае 2006г. у прежнего издателя Microsoft. Подробности можно посмотреть на русском [2] и английском [3] сайтах.

Чат с разработчиками - 11 декабря 2008г.

Приветствия

  • Calthine: Всем добро пожаловать в чат разработчиков EQ2 на Аллаказаме[1]!
  • Kirstie: Всем привет! Я - Дженнифер Джерал, aka Kirstie - продюсер EQII.
  • Ilucide: Всем привет! Я - Ноэл Уоллинг, aka Ilucide - ведущий контент-дизайнер EverQuest II.
  • Rothgar: Здравствуйте, я Грег Спенс aka Rothgar, ведущий программист on EQII
  • Domino: Я - Эмили "Domino" Тэйлор, в основном занимаюсь дизайном крафта, поставками печенья и тортов и вякой-всячины
  • Kaitheel: Приветы! Я - Натан МакКолл, aka Kaitheel. Главный по игровым событиям и квестам.
  • Fyreflyte: Прикольно себя тут ощущаю. Джейсон Уорнер, дизайнер предметов EQII
  • Aeralik: Привет, я - Крис "Aeralik" Козак и что-то среднее между программистом и дизайнером
  • Calthine: Со стороны Аллаказама сегодня здесь присутствуют Bludwyng, ведущий чата, Draknorr, модератор EQ2-FFA и Spyderbite. Что-то у меня начинается паника - Bludwyng, тебе слово!

Вопросы-ответы

(Обсуждения вопросов, не относящихся к теме, исключены из стенограммы)

Bludwyng: ОК, давайте приступим к первому вопросу...

  • (Q)Rivers of Venekor: Как игрок, ответственный в гильдии за учет ресурсов, хранящихся на складе предметов сбора, я бы хотел видеть отчет, похожий на тот, что реализован для Банка Гильдии. Сейчас нет способа определить, кто забрал ресурсы со склада и кто их там размещал. Будет ли это добавлено в игру?
(A)Rothgar: Это - один из моментов, о которых мы думали в период разработки, но решили не включать в игру из-за слишком большого количества времени, которое потребовалось бы для реализации. Возможно, мы к этому вернемся, но пока предпочитаем использовать рабочие часы на улучшение системы разрешений (доступов) для домов и залов гильдий, что позволит лучше контролировать некоторые моменты. Когда система разрешений будет реализована, возможно, отчет по движению ресурсов не будет являться таким необходимым.
  • (Q)Anon: Будут ли в игре летние игровые события в 2009году??
(A)Kaitheel: Мы очень надеемся на это, но пока слишком рано еще что-то обещать.
  • (Q)Diknak of Butcherblock: Уже упоминалось, что проект по реализации в игре собственного дизайна брони был закрыт. Есть ли каки-то альтернативные планы? Если да, то когда они будут добавлены в игру?
(A)Kirstie: На самом деле целью проекта было дать возможность разработчикам создавать предметы экипировки быстрее, чем сейчас, и технология, которую мы попытались использовать, к сожалению не сработала. Очень жаль, что информация об этом была озвучена до того, как мы поняли что идея не реализуема. С другой стороны, дизайнеры сейчас стали уделять больше времени разработке предметов экипировки. Все новые вещи будут вводиться в игру в течение года.
  • (Q)Fendy: Недавно поменялась система расчета критичных ударов рукопашного боя по аналогии с системой кастования заклинаний, дающих увеличение повреждений, наносимых в рукопашном бою. Особенно это коснулось классов с высоким уровнем CA повреждений, например ассасинов. Можно ли узнать подробности изменений? Было ли у разработчиков ощущение, что для рукопашного боя необходимы дополнительные улучшения?
(A)Aeralik: Честно говоря, это был давнишний баг, который было очень трудно найти. Изменения в системе критичных ударов вынесли проблему на первый план и сейчас она решена. Изменения внесли, скорее, не из-за баланса, а для того, чтобы система рукопашного и дистанционного боев работала аналогично.
  • (Q)Varshik: Некоторы из легких инстансов TSO на самом деле довольно трудные. Я понимаю, что это было сделано специально для данного дополнения, но есть ли планы уменьшить сложность зон?
(A)Ilucide: Сложность, это аспект, за которым мы пристально следим, и продолжаем вносить небольшие изменения в зависимости от получаемой информации от игроков. Скорее всего, не будет какого-то большого патча, делающего все зоны TSO легче, но изменения для большей играбельности будут время от времени появляться.
(A)Ilucide: Помимо сказанного, хотел упомянуть, что мы решили оставить достаточно большое количество сложного группового контента, расчитанного на группы игроков предпочитающих трудные задания, но не рейды.
  • (Q)SynterVenekor: Будут ли какие-нибудь изменения, касающиеся переноса ненависти у головорезов? Основная проблема, что перенос ненависти является проком (т.е. срабатывает случайным образом), а не постоянным качеством, и кроме этого, прок повреждений - это единственное умение разведчиков с ДОТ эффектом (т.е. действующее в течение определенного времени несколько раз). При использовании, ДОТ снимает гипноз головореза с монстра и в результате тот наносит меньше повреждений, чем ДД за счет времени ожидания последующего использования.
(A)Aeralik: Передача ненависти головореза - это часть изменений, которые произойдут в LU51. Обратите внимание на список изменений при тестировании LU51 в следующем месяце.
  • (Q)Anon: Будет ли в игре событие, посвященное Анашти Сул? Пасха бы очень подошла по времени.
(A)Kaitheel: Интересная идея! Приход весны для Анашти и всего Норрата! гыг.... пока таких однозначных планов нет.
  • (Q)Feldon: Очень многим понравилось, как была реализована идея задания Дом с привидениями и многие ждут новый инстанс в Изморозье, который был бы легкого или среднего уровня. Это дает возможность поиграть группам из 2-3 персонажей. Есть ли планы сделать некоторые инстансы TSO для дуо или трио игроков?
(A)Ilucide: В настоящий момент у нас нет планов по созданию "легких" инстансов TSO - задания расчитаны на 4-6 игроков. Скалирование уровня задания и мобов с уровнем игроков - это одно дело, но дополнительная разработка игровых скриптов, которые работали бы с меньшим числом персонажей - это не то, что мы можем с легкостью сейчас сделать.
  • (Q)Diknak of Butcherblock: Сможем ли мы когда-нибудь увидеть, что находится внутри башни Курна (Kurn's tower)?
(A)Ilucide: Да, но не могу сказать точно, когда это случится. Это место мы так и не смогли открыть ни с установкой РоКа, ни в TSO. Но я надеюсь, что скоро все смогут увидеть что там сокрыто. =)
  • (Q)Deson: Существует ли Луклин[2] в планах разработчиков Eq2? Реально ли это сделать?
(A)Ilucide: Она же взорвалась! И кроме того, у гномов сейчас нет достаточно мощных ракет, чтобы попасть туда =(
(A)Kirstie: или бочек с порохом
(A)Domino: Я бы хотел упомянуть, что насладитсья видами Луклин можно и сейчас.... наслаждаясь видами кратеров по всему Норрату
  • (Q)Anon: Есть ли планы добавить в TSO рейды x 2?
(A)Ilucide: Да, конечно. Это не обязательно будет привязано к TSO - мы планируем добавить в игру достаточно хорошую долю x2 контента в недалеком будущем. Следите за обновлениями в оба - это будет часть большого обновления с новой x4 зоной, а так же рядом соло заданий в Лавасторме для игроков около 80го уровня.
(A)Ilucide: Timetravelling и Kander сейчас усиленно работают над x2 зоной, и поверьте, она получилась очень хорошо!
(A)Ilucide: (Дополнение: Domino ненавязчиво напоминает, что в грядущем обновлении у нее тоже припасены разные новинки для ремесленников.)
  • (Q)Jerath: A lot of the leather healing gear appears to be mostly for offensive-type priests (with heal proc on offensive spell). Are there any plans to alter or add more gear that proc's on heals?
(A)Fyreflyte: Due to the wide number of playstyles and AA specs available to priests, there is a much wider range of gear available to them than most other classes. The tradeoff is that finding the specific gear you want can be more difficult. From your question I gather that you are asking about items with procs similar to Overloaded Heal, and it's true that you'll find quite a few less of those in our newest zones. Healers developed a large dependencHealers developed a large dependency on AE heal procs during RoK, and we wanted to try to move away from that and put more emphasis back on the healers' actual spells.
(A)Fyreflyte: I have no plans to change the balance between offensive and defensive priest gear, as I think variability is one of the things that keeps the game fun, but there will certainly be new gear available on the shard merchants and in future zones that will be focused on improving healing (likely some with healing procs).
  • (Q)Jevv of Nektulos: Что делается для того, чтобы решить проблему вылета EQ2 из-за утечки памяти - будет ли добавлена в игру команда типа /flush, как в игре Вангард[3]? Там это было оптимальным решением проблем. Если бы в EQ2 можно было использовать ее хотя бы при перемещении в другую зону, может быть это значительно уменьшило бы число вылетов игры, связанных с использованием все большего и большего объема памяти.
(A)Rothgar: Я готов ответить на вопрос Jevv's :)
(A)Rothgar: EQII на самом деле сделана достаточно хорошо в плане управления ресурсами памятьи компьютера, и команда /flush вряд ли тут поможет. Проблема заключается в том, что во многих случаях просто требуется слишком много ресурсов, загружаемых одновременно. Мы активно работаем над проблемами вылета игры и использования памяти и некоторые планируемые изменения несомненно помогут.
  • (Q)Bludwyng: В настоящее время отключение набора опыта за выполнение заданий не отключает получение очков за сбор коллекций. Это игровой баг?
(A)Rothgar: Не знаю, является ли это техническим багом, т.к. это все-таки разные типы заданий.... но, наверное, логично чтобы набор опыта отключался и за коллекции.
(A)Rothgar: Мы обсудим этот момент и посмотрим, можно ли исправить ситуацию.
  • (Q)Anon: Лаги в зоне Антонии Бейл в Топях достаточно сильные. Есть ли планы уменьшить количество игроков в одной версии зоны, необходимое чтобы открылся вход в следующую копию этой зоны?
(A)Kirstie: С момента установки TSO мы уменьшили в два раза количество игроков, необходимое, чтобы открылась копия зоны в Топях. Тем не менее, мы продолжаем работать над решением проблем с лагами и внесем изменения в игру, как только убедимся что изменения работают правильно.
  • (Q)Bludwyng: Филактерия Мирагула: Реторта.... все последнее сражение ведет к двум факелам, которые необходимо использовать, чтобы сжечь 2-4 книги, страницы или свитки в течение 5и секунд, иначе все погибают. После взятия факелы не появляются вновь. Если игрок с факелом потерял связь с сервером или сбежал из зоны, не передав факел одному из оставшихся, то зона проиграна. Остается только выходить из инстанса... Это так и было задумано?
(A)Ilucide: Я поговорю с Kander'ом и мы посмотрим, можно ли что-то тут сделать. У меня есть пара идей, которые стоит попробовать. "Как сделали" не всегда совпадает с "Как задумано" :)
  • (Q)Anon: Все игровые события получаются отлично, но система знаков (например, знаки Е'си), когда нужно бесконечно повторять один и тот-же квест, чтобы заработать нужное количество наград, становится несколько..... повторяющейся. Были ли у кого-нибудь идеи, чтобы поменять систему?
(A)Kaitheel: Конечно. Честно говоря, мы даже не планировали использовать эту систему в [[Серия Изморозье|Изморозье], но по желаниям игроков с тестовых серверов, все-таки ее оставили. Первый раз она появилась в LU46, и использовалась как основная система наград в LU46,LU47 иLU49. Мы не вводили ее в игру для LU46 или для Ночей Мертвецов.
  • (Q)Anon: Currently most raids include 4 enchanters ( 4 illusionists or 3 illusionists and 1 coercer). Do the devs feel this is balanced or are they hoping to address this in some way? The same can also easily be said about bards desirability raiding.
(A)Aeralik: Raids can be done with any number of setups. The 4 enchanters and 4 bards is really the players min/maxing to come up with the optimal setup. It's not just enchanters or bards though, you see many raids running multiple brigands or favoring certain classes over others for their buffs or specific spells. Our goal is definitely to make all 24 classes desirable to a raid but at the end of the day players will set things up in ways they perceive will maximize their efficiency.
  • (Q)Vyrsha: Will we see any further dual/multi-core support soon?
(A)Rothgar: We're always looking for ways to get the most "bang for our buck" when it comes to performance enhancements. Currently we are working on other graphics-related enhancements that should hopefully increase client performance a good deal.
  • (Q)Diknak of Butcherblock: The only TSO instances that don't give void shards are zones that are in the void. How does that make sense lore wise? It would increase the desirability to complete those zones if there were at least a void chest in them. Are there any plans on adding missions/chests to these zones?
(A)Ilucide: In the future, we'll probably look at adding on missions to go into those zones.
  • (Q)Anon: With all the new crafting equipment it's possible to get your harvesting quite high. Is there a hard cap on harvesting skills?
(A)Ilucide: There isn't a hard cap per se, however, there are certainly points at which having more harvesting skill no longer benefits you.
  • (Q)Panix of Venekor: There are a lot of guilds collectively raiding together these days in an Alliance style format. When can we see a /alliance chat? I've seen it requested many times but I'm not sure its ever been addressed.
(A)Rothgar: Being able to form guild alliances is definitely a subject we've talked about and I think it would be a great addition to the game. Now with guild halls, creating the ability to form alliances has other benefits as well. We don't have anything currently planned but we will talk about it again internally and see if we can work out some details.
  • (Q)Anon: What other sort of items, if any, are being considered for purchase with Station Cash?
(A)Kirstie: We're working on providing real life posters of your character that you can purchase with Station Cash. I've seen some of the mock ups and they looked very cool.
  • (Q)Anon: Has any thought been given to allowing players to earn any kind AA via crafting (not tradeskill quests, actual item creation).
(A)Aeralik: Achievements currently enhance your ability to adventure. So the experience gains should come from something related to adventuring like questing, running your daily mission or killing creatures in dungeons.
  • (Q)Armmiller: what efforts are they making to balance raiders against pvp'ers?
(A)Aeralik: The newer pvp gear should make an effort to reduce the gap quite a bit. It has critical mitigation to reduce critical damage done to the player and most raiders have a high chance to critical.
(A)Aeralik: It also exceeds the base raid set in hitpoints and stats and has some similar item set effects. So in all, a player who wants to focus on pvp can get pretty close to the raider in base armors. The raider will have an advantage from jewelery and weapons but even then there are good items available to the non raider throughout the world.
  • (Q)Fendy: What classes are up to be addressed after Fighters?
(A)Aeralik: Once we are done with fighters, we will discuss and prioritize which classes get the next balance pass. I don't really have a definitive answer or timeframe for any particular class though.
  • (Q)Ivar: Theres a lot of confusion/misinformation out there about betraying on pvp servers. My main question is, can I betray freeport as an Inquisitor, ALIGN myself WITH Qeynos and still maintain Inquisitor status, getting their spells etc all the way to 80? I don't even want to play the guy right now without a clear answer. I'm totally new to eq2 and this whole betrayal business seems really cool, but most confusing.
(A)Aeralik: If you betray Freeport and go to Qeynos you finish up at the templar trainer and there will be an option to become an Inquisitor instead. You will still have your spells reset but you do in fact become a Qeynos Inquisitor.
  • (Q)Anon: Any chance of getting some kind of commission-type feature for Transmuting?
(A)Ilucide: We have no current plans for a Transmuting commission system, because it would remove the desire to have more than a very few number of Transmuters on a server.
  • (Q)Maladict: Are we likely to see a mini-content update this year with a story to save the Brokenskulls from the influence of the Shadows? will we then be able to gain faction with the Brokenskulls and, hopefully, discover Faction Missions and a faction merchant for them?
(A)Ilucide: We don't have any specific plans for following the Brokenskull storyline right now, but that's not to say that we won't in the future. Currently our focus is on a slightly different content update, the one I discussed lightly in a previous response.
  • (Q)KurtH: I was wondering if you could tell us what the point of losing all your masters was when you betray from one city to another. The reason I ask, is because some people have been building up master I's for years, and would rather cancel their account then swap cities and lose all of their masters. Would it be possible to make it so you only lose your spells/combat arts if you change classes..but if you stay the same class
(A)Ilucide: There are no plans right now to change the system. If you'd like to make the choice and betray, then that is, in fact, a choice. But allowing relatively free transfer between the two cities isn't something we're considering.
  • (Q)Gaktar: How about lag in T3 guild halls? Just moving from one side to another requires quite a long time to reload everything.
(A)Rothgar: The lag issues in guild halls are due to the large number of house items all using different resources that your computer must load in order to display them. There really aren't any major changes we can make here at the moment. One thing you can do to help the lag is to reuse the same items as much as possible to decrease the number of unique resources required.
  • (Q)nahhh: Any chance of a bag update? What i'm asking for is a list view instead of an icon view, for those icons that are the same, recipe scrolls they all blend together in icon view, i'd like a list of names instead of icons... does that make sence?
(A)Rothgar: We feel your pain too. As it is, players have tons of bag space and finding items can be difficult sometimes. We've been talking about options to make it easier but haven't decided on anything yet.
  • (Q)nahhh: I'm a "goodie" character, i'd like to buy a gorwyn house. Any chance of this changing? I read something about all classes being allowed in any town on the pvp servers.
(A)Ilucide: Gorowyn is aligned with the other evil cities - as such, you would need to become a citizen of Freeport, Neriak or Gorowyn itself. There isn't anything in the works that would change this, however we did recently open up the ability for players of any allied factions to buy houses in any cities allied with their own.
  • (Q)Bludwyng: What all is new this year in Frostfell?
(A)Kaitheel: There's so much new! House items to be crafted, slippery ice, collections, a frozen dungeon instance, a very pretty Frostfell tree quest given in each player city. And new rewards for the old quests that can be done again this year.
  • (Q)Felishanna: Currently, people are selling open and cleared instances to TSO zones for shards. Is this going to be addressed soon? Can you reassure us that how it is addressed wont harm normal mentored groups?
(A)Ilucide: We've been addressing these missions on a case-by-case basis, and expect to have the last of them addressed by the end of next week.
(A)Ilucide: And no, the changes will not harm normal mentored groups. =)
  • (Q)Savne: Is there any chance of being given more quest journal space?
(A)Ilucide: The original reason we had a 75 slot quest journal was hardware related, though not because of data storage. Zone performance suffered when too many people with too many quests were playing in the same space. Some of that can probably be addressed now, but the gameplay impact is such that even it's difficult to track which quests you're on even with 75 quests.
(A)Ilucide: So we don't have any plans to increase the size of the quest journal.
(A)Ilucide: But I wanted to give a little bit of insight as to why.
(A)Ilucide: It's also worth noting that EQII's quest journal is 3x the size of most other MMOs, and we keep around all of the old data for you so that you can go through and read about your past adventures. =)
  • (Q)Bardo: Question for Fyreflyte: There seems to be a lack of +crush gear in tso while there are lots of +pierce and +slash, any plans to add more +crush items soon?
(A)Fyreflyte: I'm reviewing some of the raid drops and will be adding some crush in there (probably soon). There should be a fair amount of +crush gear scattered throughout the single group instances, and I may provide some alternate options on some of the void shard gear for +crush as well. No timeframe on that, however.

Goodbyes

Bludwyng: We would like to thank all of you for attending our last DevChat of 2008. I hope you learned the answers to some of your questions, and I hope you liked the answers you got.

Bludwyng: And thank you to our devs for caring enough to be here.

Bludwyng: Happy Frostfell to you all.

Rothgar: Thanks for having us!

Bludwyng: You still make the best game out there.

Calthine:Happy Frostfell! Transcripts will be up Soon(tm)

Kiara <3's Vhalen and Jindrack Ilucide: Happy Holidays, folks!

Kirstie: Happy Frostfell, have a great holiday everyone.

Domino: Happy holidays all! =)

Bludwyng: Please, feel free to join us in #eq2-ffa for a mixer. Aeralik: Happy holidays everyone :)

Bludwyng: I am sure some of our devs will join us over there for a nightcap.

Ilucide waves Kaitheel: And a very merry Festivus to one and all!

FFA Chat

What follows is from the FFA room after the chat. Relevant QA and interesting dev statements have been picked form the general banter.

Poxx-Befallen: plans for appereance slots for weapons/offhands?

Rothgar: we're still kinda split on appearance slots for weapons Fyreflyte: Poxx: Nothing in the works atm. It's been under discussion a lot, but I don;t think a decision has been made either way. Rothgar: plus its not as easy as armor since your animations are tied to the weapons you're using. Savne: Are you guys planning on making any changes to do TSO gear patterns or are they going to stay as is?

Fyreflyte: Staying Fyreflyte: we have a lot of really cool new stuff being made though :D Poxx-Befallen: i know its not easy, but i mean, for example here is one thing: use forms, that you reshape your weapon into appereance of another item

Fyreflyte: There's no code support for aliasing appearances. Though oddly enough that topic came up in a conversation I had with one of our artists yesterday Poxx-Befallen: so should where should i send my ideas?

Fyreflyte: If any are item related you can start a post in the Items and Equipment Forum. or just PM me on the forums KurtH: how about capping dispersion gear so you can't ignore a 100,000 damage attack :)

Fyreflyte: I'm going to modify dispersion a bit to prevent the badness it's currently causing Fyreflyte: the big problem actually isnt dispersion. it's the VP effect that has 2 triggers and stacks with it Fyreflyte: between the two, mages can become almost invicinble Fyreflyte: I think the effect is called Displacement Fyreflyte: so basically someone can have 3 stoneskin triggers up at once Fyreflyte: and during those 3 hits they have a chance to trigger more triggers Fyreflyte: I'm going to fix it by disallowing it to proc while the effect is already up. also going to give Dispersion and Displacement the same spell slot so they don;t stack Poxx-Befallen: for warlock fabled set gear, is it intended to have absolution on 4 set AND on chest?

Fyreflyte: They're different bonuses to Absolution though, yes? Poxx-Befallen: i got a feeling you try to tell us to use absolution more Fyreflyte: Poxx: Hehe, wasn;t trying to tell anyone to use anything ;) Just trying to pick out useful spells that players would actually like upgraded Poxx-Befallen: whats drop ratio for dark hood of dealing?

Fyreflyte: Poxx: Low :D Poxx-Befallen: aparently Fyreflyte: and yeah, not upping the drop rate on that hat anytmime soon Savne: great :D Fyreflyte: The Umbral Exchange Merchant is there to swap out items that I changed in a patch so that GMs don;t have to do it Fyreflyte: I edited several shields that were priest-usable kite shields. Since making them bucklers will be undesirable to tanks, and making them non priest usable would screw the priests who took them, I made 2 versions and put in the merchant to allow players who had acquired them already to swap them out Fyreflyte: I will use him in the future as well if I change something and need to be able to reimburse players who have already acquired it Fyreflyte: And possibly for other things as well... secret things... Fyreflyte: I'm revamping the raid set gear somewhat. The cuffs may be changed Fyreflyte: haven't looked at caster gear just yet. still working on fighters and scouts Poxx-Befallen: as long as you dont take away the cast haste im happy :) Fyreflyte: O.o feldon30: So is it too early to start drooling for new void shard items? I don't want to run out of drool. :) feldon30: I know TSO is less than 1 month old Fyreflyte: There will be new ones in a few months ;) Poxx-Befallen: here's another crazy idea, instead of having to chose to have what race to show in what standard (normal/soga) why not have an option in details sayin show me as alternative or show me as normal, then remove the option in the game to select, that way the others see you as they want them to be seen

Fyreflyte: Poxx: The issue with showing soga or non models is that your computer has to load them into memory. If we allowed others to choose the way they were shown it would cause everyone to have to load twice as many models and textures. Poxx-Befallen: it would pretty much work the same way as showing cloak/helm/hood Fyreflyte: except that it would lag others who didn;t want to be lagged. mind you, we could put in an additional option to allow peope to view others as their settings were set Fyreflyte: but that would have to be an option on the end of the viewer. not on the end of the viewee feldon32: is there a Fabled revamp in the pipeline? T4 and T5?

Fyreflyte: fabled items? feldon32: we've had the treasured/legendary revamp of all items 1-69 feldon32: and the mastercrafted armor and weapon revamp from 1-60 Seliri: is feldon asking if fabled/legendary from 1-69 will be revamped? Seliri: cause that would be an excellent question Fyreflyte: Ah that... It's something I want to do, but at this point I honestly don;t know when I'm ever going to have time Fyreflyte: You know we lost the two other people on the team that did items. For most of TSO I was doing them all by myself Fyreflyte: I had a bunch of help right at the end when they finally realized that I wasn;t lying about having 3x too much work to complete it by myself ;) Fyreflyte: So it's still on my mind, and something I'd like to do, but I need time Fyreflyte: I have to get cracking on making a bunch of new gear for those already, and that's not even next expansion Fyreflyte: plus I'm still fixing/tuning a bunch of the gear from this expansion Fyreflyte: yeah I'm lookin forward to it also ;) I'm not a fan of large raids, but I'd love some 2 group stuff Fyreflyte: I put in some art requests for some really kickass appearances for the upcoming stuff. Will have to see if they have time to do it all Fyreflyte: New class helm for Conjurors that isn't a cloth sack! ftw... Seliri: even though you may have never heard of stacking particle effects being on a priority list, would you ever be interested in making them appear on such a priority list?

Fyreflyte: I can certainly bring it up Fyreflyte: I think the main reason it's never been done is that it causes lag for a lot of folks. But if there were a way to limit it in your personal options it might not be too bad Fyreflyte: I don;t know what that entails codewise though. we currently have 2 effect "slots" and I dunno what they'd have to change to increase that or display multiple effects per slot feldon32: ok item question.. City Relics purchasable with Status. any plans to revamp? speed up cast time? maybe make the ones that rez people NOT burn up if they are already rezzed by someone else? :)

Fyreflyte: I don;t have any plans for the city relics. which is not to say we won't ever look at them, but I have a lot of other pressing stuff to deal with for now (and like the next year ;)) Bludwyng: is warbear gonna scale any time soon?

Rothgar: scale up to the race size? Seliri: aye Rothgar: I beleive thats been fixed internally and will go out with the next GU Seliri: will the AA cap ever be removed on PvP servers?

Rothgar: Not sure on that oen. Rothgar: you mean the caps at each level? Seliri: on pvp servers, aye Seliri: if you could ask around or bring it up somewhere that'd be cool, but np if not =p Rothgar: I think thats there to keep the power level somewhat in check based on level. Since PvP combat is controlled by level. Seliri: with quest/disco XP now removable, people can quest and get tons of AAs Seliri: a lot of their efforts get squelched due to the cap, but understandable if it's to make the difficulty fair for casual players Rothgar: yeah, maybe it could use some tweaking.

Примечания

[1] Allakhazam.com [1] - один из основных западных ресурсов, посвященных он-лайн играм и в том числе Everquest II.
[2] Луклин (Luclin) - спутник планеты Норрат в оригинальной игре Everquest. Зона появилась в третьем дополнении The Shadows of Luclin (SoL) в декабре 2001г. В игре Everquest II вы можете выполнить задание Осколки Луклин :)
[3] Имеется в виду ММORG Vanguard. Saga of Heroes, права на которую Sony Online Entartainment приобретала в мае 2006г. у прежнего издателя Microsoft. Подробности можно посмотреть на русском [2] и английском [3] сайтах.